HLAVNÍ MENU

Vyvráceno: Největší mýty o platebních terminálech

Kolem platebních terminálů i terminálu v mobilu koluje řada mýtů a omylů. Dá se například kartou zaplatit i při výpadku elektřiny? A co když nejde internet? Pojďme se podívat na ty nejčastější mýty a pokusit se uvést věci na pravou míru.


Mýtus první: Bez elektřiny neplatíte

Řada lidí se domnívá, že když vypadne elektřina, s platební kartou u obchodníka nezaplatí. Není to však tak úplně pravda: „Moderní platební terminály mají vlastní baterii a přenos dat zajišťuje SIM karta. Terminálem v mobilu se s aplikací PayPhone může stát i běžný smartphone. Pokud tedy nevypadne i mobilní síť, bezhotovostní platby mohou bez problému fungovat i při výpadku elektřiny,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay. „Navíc, pokud vypadne proud, obchodník zpravidla nemůže prodávat ani za hotovost. Nefunguje kasa, nejdou otevřít automatické dveře, kuchyně nevaří a tak dále,“ pokračuje.

Mýtus druhý: Terminálem v mobilu vás okradou

Někteří se obávají, že jim terminál v mobilu prodavače může ukrást peníze z účtu. Je to však prakticky nemožné: „Karta musí být k terminálu přiložena na vzdálenost pár milimetrů a nesmí se pohnout. Opakované a podezřelé transakce zachytí sama banka a její systém si vyžádá zadání PINu i při transakci pod limitem 500 korun. Držitel karty může navíc jakoukoliv transakci, kterou sám neprovedl, reklamovat a peníze jsou mu vráceny,“ vysvětluje Jitka Palatová.

Mýtus třetí: Poplatky za platební terminál jsou neúměrně vysoké

Příjem bezhotovostních plateb je služba, za kterou obchodník platí poplatek – přesto se mít terminál vyplácí. „Průzkumy opakovaně potvrzují, že obchodníci profitují na tom, když začnou karetní transakce akceptovat. Dle našich dat 54 procent lidí například vůbec neuskuteční nákup, pokud u sebe požadovanou hotovost nemají a na místě karty nepřijímají,“ uvádí Jitka Palatová.

„Nejčastěji se poplatek pohybuje mezi jedním až dvěma procenty z transakce. Zahrnuje dohromady poplatky bance, karetní asociaci (například Visa či MasterCard), za autorizaci a zpracování transakce, pronájem nebo servis terminálu. Za to obchodník získává nejen samotnou službu, ale i vyšší tržby, úsporu času, větší bezpečnost a přehled o transakcích,“ věří Jitka Palatová.

„Nabízíme obchodníkům možnost vyzkoušet na rok zdarma platební terminál, terminál v mobilu nebo online platební bránu. Akce probíhá v rámci projektu Česko platí kartou. KB SmartPay takto poskytla již více než 14 000 terminálů a platebních bran,“ dodává Jitka Palatová.

Mýtus čtvrtý: Banky chtějí zrušit hotovost

„Řada lidí se domnívá, že banky lobbují za zrušení hotovosti. Není to však pravda a v zájmu bank ani poskytovatelů platebních služeb to není. Zrušení hotovosti by pro řadu podnikatelů představovalo zbytečnou překážku. Klíčové je nabízet zákazníkům možnost volby, jak chtějí platit. A to je přesně to, o co banky usilují a co my jako KB SmartPay obchodníkům nabízíme,“ uzavírá Jitka Palatová.

Řada obav týkajících se bezhotovostních plateb je skutečně zbytečná. Pokud budete ke kartám a terminálům přistupovat zodpovědně, mohou vám výrazně usnadnit a zpříjemnit nakupování i podnikání. Nenechte se proto zmást mýty a nebojte se moderních platebních metod.