Platby kartou rostou, ve službách vzrostly o 19 procent. Obchodníci mění názor a karty přijímají
Data společnosti KB SmartPay ukazují, že v letošním roce výrazně vzrostl obrat z karetních transakcí u obchodníků. Nejvýraznější nárůst byl zaznamenán v sektoru služeb, kde obraty vzrostly o 19 procent. V hotelech a restauracích došlo k navýšení o 10 procent a v oblasti prodeje potravin o 5 procent. Stále se zvyšuje i počet míst, kde obchodníci akceptují platby kartou, objem peněz vybraných z bankomatů naopak stagnuje.
„Trend jasně ukazuje, že lidé si stále více zvykají na platby kartou a preferují je před hotovostí. Mnozí obchodníci zvážili výhody, které jim placení kartou nabízí, jako jsou noví klienti a větší možnosti útraty, a přidávají se do skupiny, která přijímá karty,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay.
Také ze statistik Sdružení pro bankovní karty vyplývá, že celkový počet platebních terminálů ve 2. čtvrtletí 2024 oproti stejnému období roku 2023 meziročně vzrostl. Konkrétně jde o nárůst o necelých 7 %, což je v reálných číslech více než 21 000 terminálů. Počet plateb kartou uskutečněných u obchodníků se zvýšil o 8 %.
Podle posledního průzkumu KB SmartPay již 67 % zákazníků platí bezhotovostně téměř ve 100 % případů. Pouze 3 % dotázaných bezhotovostně neplatí nikdy, což je o 2 procentní body méně než v roce 2022.
Výrazně, o 10 procentních bodů, se zvýšila frekvence placení chytrým telefonem. Zatímco v roce 2022 uvádělo jako nejčastější platbu mobilem 22 % zákazníků, o rok později to bylo již 32 %. Průzkum také ukázal, že 54 % potenciálních zákazníků by od obchodníka odešlo jinam, pokud by nepřijímal bezhotovostní platby. Pouze 40 % lidí by vyrazilo hledat nejbližší bankomat.
Data také ukazují zajímavý trend u zahraničních návštěvníků. Cizinci stále častěji preferují bezhotovostní platby, přičemž mnozí z nich si hotovost vůbec nevybírají ani nesměňují. Místo toho spoléhají výhradně na platby kartou nebo chytrým telefonem. Tento vývoj naznačuje, že bezhotovostní transakce se stávají standardem nejen pro místní obyvatele, ale i pro turisty, což dále posiluje důležitost přijímání karet pro obchodníky v České republice.